Samarbejde skal hjælpe eldrevne fly på vej

27 maj 2019
Søren Black
Samarbejde skal hjælpe eldrevne fly på vej

Et tæt samarbejde om udvikling af hybrid- og elfly er netop indgået mellem SAS og Airbus. Men der går dog stadig en rum tid, før du kan flyve helt CO2 neutralt.

Forestil dig, at du kan tjekke ind i lufthavnen og flyve ud i verden med den mest grønne samvittighed, du overhovedet kan forestille dig. Dette fremtidsscenarie er kommet et skridt nærmere, efter at flyproducenten Airbus har indgået et samarbejde med flyselskabet SAS. Der er tale om et fælles forsknings- og udviklingsprogram, der starter op i juni 2019 og skal vare frem til slutningen af 2020. De to luftfartsaktører skal ikke udvikle de elektriske fly sammen. Ideen er at undersøge, hvordan hybrid- og elfly bedst kan bruges i branchen, og hvordan branchen forbereder sig bedst muligt til et skifte fra de brændstofkrævende fly til at flyve afsted på bæredygtigt el.

Brug for markante tiltag

For Airbus, der netop har fejret 50 år i branchen, står der rigtig meget på spil. Flyproducenten har nemlig forpligtet sig til at reducere CO2-udledningen med 75 procent og NOx-udledningen med 90 procent inden 2050. For selvom flyene fra den amerikanske producent i dag er ca. 80 procent mere brændstoføkonomiske pr. passagerkilometer, end de var, dengang selskabet blev stiftet, så har Airbus stadig mange udfordringer, når det kommer til den grønne dagsorden. Stigende velstand betyder nemlig, at lufttrafikken forventes at blive fordoblet over de næste 20 år. Derfor er der brug for markante tiltag, hvis udledningerne skal reduceres så meget, at luftfartsindustrien faktisk gør noget markant for at løse de stigende klimaproblemer.

Hybridløsning kan være første skridt

Udviklingen er ikke der endnu, at luftfartsselskaberne kan flyves med hel-eller delvist elektriske fly. Men et første skridt på vejen kan være at benytte hybridfly. Et sådant fly, hvor en benzinmotor og en elmotor arbejder sammen om at drive propellen, blev testet i luften tilbage i 2015. Målinger viste, at testflyet anvendte op til 30 procent mindre brændstof.

Flere Nyheder