Danskerne dropper tv-pakker

Danskerne dropper tv-pakker

Siden 2013 har over 150.000 danskerne sagt farvel til deres tv-pakker. Især ungdommen foretrækker at streame deres tv. Det har fået tv-udbyderne til at foretage et nyt træk i kampen for at blive på markedet.

Engang var det at zappe med fjernbetjeningen virkelig smart. Det var dengang, man gik fra at have et par enkelte kanaler til pludselig at kunne modtage over 30 forskellige tv-stationer på fjernsynet derhjemme. I dag vælger især den yngre generation tv-pakkerne fra og nøjes bare med at have streaming tjenester som Netflix, HBO og TV2 Play på deres fjernsyn. De unge gider ganske enkelt ikke flow-tv. I dag har 82 procent af husstandene herhjemme en tv-pakke, men hos de unge under 30 år er det næsten 40 procent, der vælger tv-pakken fra. Og den udvikling giver virkelig store panderynker hos tv-udbydere som Yousee, Stofa og Boxer. For at bremse kundeflugten har tv-udbyderne derfor lavet de såkaldte bland selv tv-pakker, hvor tv-kanaler nu kan skiftes ud med de populære streamingtjenester.

Tager godt imod tv-pakker med streaming

Det nye tiltag ventes at kunne redde en del af omsætningen hos de hårdt tiltrængte udbydere af tv. Men da fortjenesten på at videreformidle streamingtjenester er lav, vil det helt sikkert komme til at koste på indtjeningen er opfattelsen i branchen. Hos Yousee, der er landets største leverandør af tv-kanaler, har man på fem år tabt 177.000 tv-kunder, og derfor lancerede man her sidste år tv-pakker med streamingtjenester som en del af indholdet. Jacob Mortensen, adm. direktør i Yousee har udtalt, at Yousee’s kunder har taget godt imod det nye tiltag, hvor både tv og streaming kan samles den samme sted.

Streamingmarkedet vokser

Og tv-udbyderne kommer da helt sikkert ikke udenom at rette kanonen mod de mange streamingtjenester. For streamingmarkedet står nemlig til at vokse med over 12 procent om året i Danmark, viser en fremskrivning fra en stor medieanalyse fra revionsfirmaet PwC. Her har partner Leif Ulbæk Jensen i forbindelse med medieundersøgelsen udtalt, at de traditionelle tv-udbydere får ikke længere fat i den unge generation.