Lovændring giver flere billige busser
Siden 2017 har Flixbus fragtet danskerne rundt i busser. Med en ny lovgivning kan det tyske selskab nu tilbyde passagererne endnu flere busruter. Dermed får flere rejsende et alternativ til DSB og kan i stedet sætte sig tilrette i de billige bussæder
Er du en af de mange passagerer herhjemme, der ikke har bil, så går du en god tid i møde, når du fremover skal rundt i landet og besøge veninder, forældre eller din bedstemor. En ny fjernbuslov er nemlig trådt i kraft 1. juli, hvilket betyder, at det nu er muligt for private busselskaber at køre dig fra for eksempel Aalborg til Aarhus eller fra København til Slagelse. Med den nye fjernbuslov får fjernbusserne nu lov til at fragte passagerer fra en destination til anden, så længe der bare er mindst 75 kilometer fra passageren stiger ind i bussen og til slutdestinationen. Den tidligere grænse var 150 kilometer, samtidig med at fjernbusserne skulle krydse grænser mellem to trafikselskabsgrænser eller mellem Fyn og Sjælland.
38 nye ruter og stop i 48 byer
Hos det tyske busselskab FlixBus er man da også hurtigt til at benytte sig af lovændringen. Her vil man fremover kunne tilbyde passagererne 38 nye busruter, og samtidig gøre stop i 48 byer over hele landet. FlixBus havde deres indtog i Danmark i 2017 og fungerer i dag via et samarbejde med 20 forskellige danske selskaber, der kører på ruterne.
Svarer igen med orangebilletter
Med busbilletter hos FlixBus på helt ned til 29 kroner er der dermed god grund til at juble for de mange danskere, der ikke har muligheden for at transportere sig rundt i egen bil. Men konkurrenten DSB er selvsagt knap så begejstret. Her har man som modsvar valgt at skrue gevaldigt op for antallet af de billige orangebilletter, der udbydes på afgange med få passagerer. Tidligere i år fordoblede DSB således antallet af orangebilletter til 120.000 om ugen. DSB har ligeledes meldt ud, at de løbende kigger på om deres prissætning er rigtig.