Specialøl vinder frem hos Carlsberg
Hos den danske bryggerigigant Carlsberg udgør specialøl en stadig større del af forretningen. Det giver gode tal på bundlinjen, viser det seneste halvårsregnskab fra bryggeriet.
Har du undret dig over, hvorfor den belgiske munkeøl Grimbergen eller den franske Blanc 1664 nu er at finde på næsten ethvert dansk værtshus, så finder du svaret ved at kigge mod Carlsberg. For siden det danske bryggeri i 2008 overtog en del af den britiske bryggerigruppe Scottish & Newcastle, har disse udenlandske øl været en naturlig del af Carlsbergs sortiment. Og meget tyder da også på, at det har været rigtig godt for Carlsbergs forretning at give kunderne et alternativ til de klassiske øl Tuborg og Carlsberg. Et netop fremlagt halvårsregnskab for 2019 viser nemlig, at Carlsberg i årets første halvdel har kunnet levere en omsætning på 33 mia. kr., hvilket er to mia. kr. mere end i samme periode sidste år. Det fornuftige regnskab kommer ikke mindst på grund af et stigende salg af specialøl og non-alkoholiske øl, der er mere end fordoblet på fire år. I 2015 udgjorde specialøllene hos Carlsberg syv pct. af det samlede salg, mens de her i sommeren 2019 står for 14 procent af koncernens omsætning.
Specialøl skal udgøre 20 procent af forretningen
Den hollandske topchef hos Carlsberg Cees ‘t Hart har siden sin tiltræden i 2015 arbejdet benhårdt på at få de dyrere specialøl til at udgøre en større bid af forretningen. For bryggeriet tjener generelt mere på salget af de udenlandske øl. I forbindelse med fremlæggelsen af halvårsregnskabet gjorde topchefen det klart, at det danske bryggeri går efter, at specialøllene inden for en uoverskuelig fremtid skal udgøre 20 procent af Carlsbergs samlede forretning. Men selvom kunderne nu knapper flere af Carlsbergs specialøl op, så glæder Cees ‘t Hart sig dog over, at de klassiske øl som Tuborg og Carlsberg stadig udgør langt den største del af Carlsbergs forretning.