Mere metro åbner snart i København
Efter mere end otte års anlægsarbejde er der nu sat en åbningsdato for Metrocityringen. Samtidig drømmer Københavns overborgmester om en metro til Sverige.
Bor du i København med små børn, så har de med garanti aldrig haft muligheden for at nyde synet af Christian den 5, der står så flot midt på Krinsen på Kongens Nytorv. Rytterstatuen har nemlig, indtil dette forår, været pakket ind i et grønt hegn, siden udvidelsen af metroen tog sin begyndelse i 2011. Den nye metro skulle oprindeligt, have været åbnet i december 2018, men i 2014 udsatte man den planlagte åbning med syv måneder. I maj 2019 meldte Metroselskabet så ud, at københavnerne atter måtte finde mere tålmodighed frem. Metroen kunne ikke som planlagt tages i brug i juli, men engang i september skulle den gerne åbne, lød meldingen.
Endelig en åbningsdato
Nu er der så endelig sat dato på den store udvidelse af den metro, som københavnerne første gang kunne benytte i 2002. Søndag den 29. september åbner Cityringen med 17 splinternye stationer. Det forventes, at de nye stationer vil fordoble passagertallet, så det kommer op på 122 mio. i 2020. Hele herligheden har med forsinkelserne kostet omkring 22,3 milliarder kroner mod en hidtil forventet anlægspris på 21,3 milliarder kroner. Efter planen skal Cityringen suppleres med en linje, som går til Nordhavn. Den forventes at åbne I 2020. Endelig er entreprenørerne også i fuld gang med at bygge en linje til Sydhavnen, der forventes at kunne tages i brug i 2024.
Tag metroen til Sverige
Selvom Cityringen og linjerne til Nord- og sydhavnen giver gode transportmuligheder til de fleste københavnere, så stopper byggeplanerne ikke her. Overborgsmester Frank Jensen (S) meldte sidste år ud på et pressemøde i Malmø, at han sammen med Malmøs borgmester Katrin Stjernfeldt Jammes vil arbejde på at forbinde Danmark og Sverige med en metro i 2035. Bliver en sådan linje ført ud i virkeligheden, så vil københavnerne kunne komme til Malmø på bare 23 minutter. Byggeprojektet under Øresund vil efter foreløbige beregninger koste cirka 30 milliarder kroner, og skal finansieres primært af passagererne samt af overskuddet fra Øresundsbroen.