Organisationsudvikling på større og mindre plan
Det er klart som det mest indlysende og bydende, at man sørger for at have alle med i organisationen, når der skal laves organisationsudvikling, for ellers arbejder man sig jo ikke mod det rette mål – også selvom nogle instanser og medlemmer måske lige skal se lyset for, hvorfor det er en god idé.
Men organisationen kan jo spænde over meget mere end blot den enkelte organisation, man selv befinder og sidder i; og hvis man ikke lige er enige om på kryds og tværs af virksomheder og dens afdelinger, hvor man gerne vil bevæge sig hen imod, så kan man modarbejde sig selv.
Man kan have et konglomerat af større eller mindre virksomheder, der er under den samme paraply-organisation, hvorfor der kan være mange afdelinger, som man skal tilpasse efter den nye udvikling.
Dog er det samtidig vigtigt, at man sørger for at bibeholde den enkelte jargon og måde at drive tingene på i den enkelte afdeling og måske endda søstervirksomhed, hvis man har med så meget at gøre, så man danner et fællesskab på den enkelte virksomhed.
Dette kan især være vigtigt, hvis man har opkøbt en gammel en af slagsen og indført den under ens egen organisation.
Man skal ikke udviske det personlige, men derfor er man stadig nødt til at have genkendelighed og en rød tråd i ens samlede virksomhedsudtryk.
Og det er her, man skal være varsom med, hvordan man laver organisationsudvikling, for selvom det måske føles naturligt i én afdeling, så kan det virke verdensfjernt i en anden afdeling, og så kommer der splid.
Samtidig er man jo nødt til at tænke på fremtiden og sørge for, at man er klar til det kommende, hvilket kan kræve en udvikling og forandring, der nogle gange kan komme i små ryk, mens de andre gange kan komme i større forandringer på samme tid – og alle skal være med på den.